Takaisin

6 hyvää syytä syödä aamupalaksi puuroa

6 hyvää syytä syödä aamupalaksi puuroa

22.9.2017

Miksi aamupalaksi kannattaa syödä kaurapuuroa, Raision ravitsemusasiantuntija Marja Vakkuri?

Kaurassa on paljon hyvää. Siksi löytyy myös monta hyvää syytä aloittaa aamu kaurapuurolla.

1. Kaurapuuro on lempeä tapa aloittaa aamu. Kauran kuidut hellivät vatsaa. Kaura on erinomainen kuidun lähde ja vatsan toiminnan edistäjä myös niille, joille muut viljat aiheuttavat vatsavaivoja.

2. Reilu annos kuitupitoista kaurapuuroa pitää nälän loitolla ja verensokerit tasaisena. Jos haluat puurostasi vielä täyttävämmän, keitä hiutaleet maitoon tai nauti puuro raejuuston kera.

3. Kaura on hyväksi sydämelle. Kaurassa on runsaasti liukenevaa kuitua beetaglukaania, joka vähentää kolesterolin imeytymistä elimistöön.

4. Kaurahiutaleet ovat täysjyväviljaa eli ne sisältävät jyvän kaikki ravintorikkaat osat. Lautasellinen puuroa sisältää esimerkiksi ravintokuitua 4,4 g, B1-vitamiinia 0,2 mg, rautaa 2 mg, magnesiumia 52 mg ja sinkkiä 1,3 mg.

5. Puuron tekeminen on nopeaa ja helppoa. Kaikkein nopeimmin aamupuuro valmistuu pikapuurosta lisäämällä hiutaleiden joukkoon vain kiehuvan veden. Kylmänä nautittavan tuorepuuron voi taas tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin ja aamulla se on valmis nautittavaksi.

6. Puuro on monipuolista, sitä on helppo tuunata lukemattomilla tavoilla omaan makuun sopivaksi.