Mitä aamupalaksi?

Energiaa sisältävä aamupala antaa virtaa tulevan päivän koitoksiin. Terveellinen aamiainen aloittaa päivän säännöllisen ateriarytmin, jolloin myös napostelun tarve vähenee.

Miksi kannattaa syödä aamupalaksi kauraa? Lue kauran hyvistä ominaisuuksista täältä!

Kotona tai töissä

Elovena tarjoaa useita vaihtoehtoja herkulliseen aamiaiseen. Keitä perinteinen kaurapuuro Elovena kaurahiutaleista tai nauti Elovena pikapuurojen marjaisista mauista. Puuro valmistuu nopeasti ilman keittämistä, sillä pikapuuroihin tarvitsee lisätä vain kuuma vesi. Puuroa voi nykyään syödä myös kylmänä, sillä Elovena Tuorepuuromixeistä valmistat helposti herkullista tuorepuuroa.

Jos et ehdi syömään aamupalaa kotona, nappaa sopivaa syötävää töihin tai kouluun mukaan. Elovena Välipalajuoma, Välipalakeksi ja Välipalapatukka kulkevat kätevästi kassissa. Elovena aamiaismurot on myös helppo ja nopea aamupala. Elovena on reipas kumppani myös työpaikan aamupalaverissa.

Terveellisiä ja helppoja aamupalareseptejä löydät resepti-sivuiltamme. Testaa esimerkiksi näitä reseptejä: kaurahiutale-smoothie, kaurahiutale-letut ja tuorepuuro.

Miten keitetään täydellinen puuro? Katso vinkit täältä!

Terveellinen välipala

Laadukas ja terveellinen välipala on tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota. Välipala auttaa jaksamaan aterialta toiselle ja pitää vireystasoa yllä.

Välipalaideoita

Useimmille sopiva ruokarytmi on kolme pääateriaa: aamupala, lounas ja päivällinen sekä 2–4 välipalaa. Säännöllisellä syömisellä ruokamäärä asettuu helpommin kulutusta vastaavalle tasolle: et syö liikaa etkä liian vähän. Hyvästä välipalasta saa energian ohella myös suojaravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita.

Välipaloja töihin, kouluun, harrastuksiin ja lapsille: Elovena laktoositon välipalarahka antaa energiaa aterioiden välissä. Välipalajuoma, Välipalakeksi ja Välipalapatukka on helppo eväs ottaa mukaan. Ne kulkevat mukana missä liikutkin – työpaikalla, koulussa, retkillä ja treeneissä. Elovena jäätelö sopii myös välipalaksi kuitupitoisten välipalakeksien ansiosta.

Välipalaideoita saat myös resepti-sivuiltamme.

Iltapalavinkkejä

Pöydän ääressä nautiskellen syöty, ravitseva iltapala on oiva keino ehkäistä hallitsematonta iltanapostelua. Iltapalalla on myös mukava kerrata yhdessä päivän tapahtumia läpi.

Mitä syödä iltapalaksi?

Iltapalalla varmistat, ettei nälkä häiritse untasi. Liian raskasta ateriaa ei kuitenkaan kannata syödä.

Puuro sopii mainiosti iltapalalle. Vatsaa hellivästä puurosta saat sopivasti energiaa ilman, että yöunet häiriintyvät. Täysjyväviljan sisältämät kuidut auttavat pitämään verensokerin heilahtelut kurissa, mistä on hyötyä myös yöaikaan.
Elovena pikapuuro valmistuu hetkessä ilman keittämistä. Lisäät joukoon vain kuuman veden.
Smoothie on helppo ja nopea iltapala. Kokeile esimerkiksi herkullista omenapiirakkasmoothieta.

Ruokavinkkejä lapsille

Hyvä päivä alkaa puurolla

Puurosta ei tarvitse luopua, vaikka aamut olisivat täynnä säpinää. Kätevät pikapuurot sopivat kiireiseenkin aamuun, mausta tinkimättä!

Välipalat ovat tärkeitä lapsille

Lapsi syö pieniä annoksia kerrallaan eikä pysty tankkaamaan pitkää ateriaväliä varten, kuten aikuiset.

Nälkään reagoidaan kokonaisvaltaisesti. Joskus kiukuttelu ja ärtyisyys voi johtua pelkästään nälästä.

Iltapuuhiin rutiinia ruokapöydästä

llan rutiinit rauhoittavat vilkkaammankin vipeltäjän. Yhteisellä iltapalalla on hetki aikaa kerrata päivän tapahtumia ja valmistautua hyviin uniin.