Takaisin

Rakkaudesta puuroon

Rakkaudesta puuroon

15.2.2018

Tekstin on kirjoittanut Raision ravitsemusasiantuntija Marja Vakkuri

Kotimainen klassikko, puuro, on nykyisin kansainvälistä trendiruokaa. Erilaisilla lisukkeilla mielikuvitusta käyttäen puurosta kuoriutuu ravitseva lounas. Puuro toimii myös mainiosti välipalana. Testaa vaikka tuorepuuroja tai helposti mukaan otettavia annospikapuuroja.


5 hyvää syytä syödä puuroa

1. Puurohiutaleet ovat täysjyväviljaa eli ne sisältävät jyvän kaikki ravintorikkaat osat. Puurosta saat kuidun lisäksi myös B1-vitamiinia, rautaa, magnesiumia ja sinkkiä.

2. Puuron kuidut hellivät vatsaa ja hidastavat hiilihydraattien imeytymistä. Erityisesti kauran liukoinen beetaglukaani-kuitu auttaa pitämään verensokeriarvot tasaisena aterian jälkeen.

3. Kaura sisältää tasapainoisessa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa. Kaura sopii myös vatsavaivoista ja ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivien FODMAP-ruokavalioon.

4. Puuron valmistaminen on nopeaa ja helppoa. Pikapuurot valmistuvat hetkessä lisäämällä joukkoon vain kiehuvan veden. Kylmänä nautittavan tuorepuuron voi tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin ja aamulla se on valmis nautittavaksi.

5. Lempeän makuinen puuro antaa lähes rajattomat vaihtoehdot maustamiseen. Perinteisten lisukkeiden ohella kannattaa kokeilla myös eksoottisempia vaihtoehtoja. Kansainvälisissä puurobaareissa tarjoillaan tuunakkeina mm. tuoreita banaanilastuja, hunajaglaseerattuja manteleita ja maapähkinävoita.