Lisäpuhtia puuroon – katso helpot vinkit, kuinka lisäät puuroosi proteiinia!

 

Kaurapuuro on monelle ykkösaamupala ja maistuu se terveellisenä välipalanakin tai jopa lounaan korvikkeena.
Kaurassa on monia hyviä ominaisuuksia: se mm. hemmottelee vatsaa kuiduilla, tasaa verensokeria ja sisältää sydäntä hellivää, liukenevaa beetaglukaani-kuitua.

Liikkuva ja treenaava ihminen voi kuitenkin kaivata puuroonsa lisää proteiinia. Katso alta vinkit, joilla saat puuroosi lisäpotkua!

 

• Raejuusto on helppo ja maukas keino lisätä puuron proteiinipitoisuutta.

• Kananmunan valkuaiset sekoitetaan puuron sekaan, kun puuro on lähes kypsää. Valkuaiset kypsyvät nopeasti, muista siis sekoittaa koko ajan niitä lisätessäsi. Jos ajatus valkuaisesta puuron joukossa ei tunnu houkuttelevalta, voit toki syödä kananmunat myös erillään.

• Pähkinät ja siemenet sisältävät proteiinia, mutta ovat myös hyvä pehmeän rasvan lähde. 

• Kypsän kaurapuuron joukkoon voi sekoittaa maitorahkaa ja marjoja.

• Lisää valmiin puuron joukkoon noin 20–30 g heraproteiinia.

• Puurosta tulee täyteläisempää ja ravintorikkaampaa, kun sen keittää maitoon tai soijajuomaan.

Vehnänalkioita tai hamppurouhetta lisäämällä saat puuroon tärkeitä ravintoaineita ja kuitua.

• Kokeilunhaluiset voivat testata puuron tuunaamista proteiinipitoisemmaksi Muru Kaurajauhiksella!